Pages

Sunday, July 23, 2006

"PROXIMA" 100%

The shooting of "PROXIMA" is finished. It was carried out at several places in Huelva, Lleida and Barcelona through six weeks. Also we have 11 hours of making-of, and 3,000 photos. The following actors, among others, take part in it: Oriol Aubets, Anthony Blake, Manel Solàs, Abel Folk, Joan Frank Charansonnet, Hans Richter, Karen Owens, Beatriz Urzaiz, Quim Castellà, Manuel Masera and Enric Cervera. And more than 200 extras from Huelva. A great team leaded by Joan Babiloni, one of the best Spanish cinematographers (the best one, according to me) were in charge of the photography. Business people said us we were crazy undertaking somethink like this. That we have do it doesn't deny them. The way through this movie will travel can be very tortuous, but perhaps someday, who knows, red carpets, aknowledgements and premières will arrive. I shan't wait to see it for adress an express gratitude to the production team, always the less recognized, the long-suffering without question, and the responsible for this project became a reality: Marta Timón, Manuel Masera, Antonio José Redondo "Piguy", Laia Mateu, Albert Pons, Ricard Mula and Ernest Mascort. Without the collaboration from people like these, mi life would be reduced to sauntering among taverns telling to any stranger what movies I would like to make. Dalí said "the difference between a foll and me is I am not a fool." I say the difference between a fool and me is I have counted on a team that has humour me.
*********
El rodaje de "PROXIMA" ha terminado. Se ha llevado a cabo en diferentes lugares de Huelva, Lleida y Barcelona a lo largo de seis semanas. Además tenemos 11 horas de making-of y unas 3,000 fotografías. Han intervenido, entre otros, los actores Oriol Aubets, Anthony Blake, Manel Solàs, Abel Folk, Joan Frank Charansonnet, Hans Richter, Karen Owens, Beatriz Urzaiz, Quim Castellà, Manuel Masera y Enric Cervera. Y más de 200 figurantes de Huelva. La dirección de fotografía ha corrido a cargo de un equipo estupendo liderado por Joan Babiloni, uno de los mejores operadores de España (el mejor, según mi opinión). La gente de la industria nos decía que estábamos locos por emprender algo así. Que lo hayamos conseguido no les quita la razón. El camino que le espera a una película puede ser muy tortuoso, pero quizás algún día, quién sabe, lleguen las alfombras rojas, los reconocimientos y los estrenos. No esperaré a verlo para dirigir un agradecimiento expreso al equipo de producción, siempre el menos reconocido, sin duda el más sufrido, y el responsable de que este proyecto se haya convertido en realidad: Marta Timón, Manuel Masera, Antonio José Redondo "Piguy", Laia Mateu, Albert Pons, Ricard Mula y Ernest Mascort. Sin la colaboración de gente como ésta, mi vida se reduciría a un deambular por las tabernas explicando a cualquier desconocido qué películas me hubiera gustado hacer. Dalí decía que "la diferencia entre un loco y yo es que yo no estoy loco." Yo digo que la diferencia entre un loco y yo es que yo he contado con un equipo que me ha seguido la corriente.

No comments: